خرید انلاین میوه مشهد, خواص میوه و صیفی جات

خواص کدو حلوایی

پس از چندین قرن برای اولین بار در سال ۱۴۹۲ میلادی،کریستف کلمب در سفرنامه خود کاشت کدو را به صورت جالیزی گزارش نمود. ۲۷ سال بعد اپینوزا در سفرنامه پاناما کشت کدو را در آن کشور ثبت نمود و آن را هندوانه ایندوها نامید که در درمان بسیاری از بیماری ها نیز استفاده می شد. بعدها بذر کدو توسط او به اروپا آورده شده،کاشت این گیاه جالیزی در اروپا نیز آغاز شد.

 

خواص کدو حلوایی : 
یرقان ( زردی ) را برطرف میکند.
 کدو ادرار آور و تب بر میباشد .
کدو حلوایی، سینه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان می کند.
 اگر کدو حلوایی را پخته و به صورت کرم به صورت بمالید و نیم ساعت صبر کنید، رنگ چهره و رخسار باز شده و صورت براق و زیبا میشود ، خوردن کدو موجب برطرف شدن غم و اندوه است
کدو برای درمان قولنج مفید است.
مغز را تقویت می کند.
روغن تخم کدو برای تسکین درد بواسیر بسیار مفید است.
خوردن کدو باعث تجدید قوای جسمی و روحی بدن و موجب استحکام بافت های بدن میشود.
 کدو طبیعتی سرد دارد ، صفرا را تسکین میدهد ، شیره تخم کدو یبوست را برطرف میکند لذا باید صبح ناشتا یک فنجان از آن میل شود ، ابن سینا کدو را برای رفع سرد درد و رفع بی خوابی و درمان خستگی اعصاب تجویز میکرد.
● روش های استفاده از کدو حلوایی
کدو حلوایی رسیده را می توان به صورت بخارپز یا پخته شده در فر یا کبابی استفاده کرد،همچنین از کدو حلوایی در تهیه انواع پای نیز استفاده می شود. در کانادا و آمریکا در روز شکرگذاری به عنوان یک غذای سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. کدو حلوایی به صورت تنها و یا مخلوط با سایر میوه ها،یا هنگامی که کوچک و سبز(کال)است مثل کدوی خورشتی مصرف می شود و از آن به شکل پوره یا یکی از اجزای تهیه سوپ هم استفاده می شود. همچنین از کدو حلوایی پر شده از شیر و پخته شده در فر به عنوان دسر استفاده می کنند.
در خاورمیانه از کدو حلوایی جهت تهیه خوراک های شیرینی مثل حلوا یاقتین۲ استفاده می شود، در کشورهای جنوبی آسیا مثل هند،کدو حلوایی را با کره،شکر و ادویه می پزند که به آن کدو کاحلوا می گویند. در استرالیا کدو حلوایی اغلب به صورت کبابی همراه با سایر سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرند. در ژاپن نیز کدو حلوایی های کوچک در غذاهای پرطرفدار  مثل تمپورا۴ سرو می شود و در تایلند کدو حلوایی های کوچک و بخار دیده در کنار کاستارد۴ به عنوان دسر سرو می شود. اما در ایران کدو حلوایی برای تهیه غذاهای مختلف مثل کاکای گیلانی و دسر کدو حلوایی و به قول همدانی ها سقزی،تهیه کیک،تاس کباب ،سوپ و خورش استفاده می شود.
● مصرف تخم کدو
تخم کدو حلوایی منبع خوبی از آهن،روی،اسیدهای چرب ضروری،پتاسیم و منیزیم است. به دلیل وجود برخی ترکیبات در روغن تخم کدو حلوایی فرآیند ازدیاد سلول در پروستات(به واسطه هورمون تستوسترون و DHT)و در نتیجه خطر بزرگی پروستات در مردان مسن کاهش می یابد.
اسید آمینه تریپتوفان موجود در یک گرم از پروتئین تخم کدو حلوایی برابر با یک لیوان شیر است.
.
● خواص درمانی تخم کدو
از مخلوط تخم کدو(به میزان ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری)با ماست در پیشگیری از رسوب چربی در سرخ رگ ها و انسداد عروق استفاده می کنند. با استفاده از تخم کدو جهت تهیه نان های تیره از التهاب پروستات در مردان و عفونت های مثانه ای در زنان می توان جلوگیری کرد.
گروهی از مواد شیمیایی با نام عمومی مهار کننده های پروتئاز تریپسین در تخم کدو کشف شده که فعالیت ویروس ها و ترکیبات شیمیایی مواد سرطان زا در بستر روده ها را کاهش می دهد.
چند نکته کدویی!
● در مراسم هالووین برخی کشورها از کدو حلوایی برای تهیه فانوس های کدویی استفاده می کنند.
● در کره و ژاپن لغت ترجمه شده pumpkin(کدو حلوایی)را به صورت عامیانه برای زن هایی که جذابیت نداشته باشند به کار می برند!
.
● طبق یک تحقیق مصرف سه گیاه سیب زمینی،هویج و کدو حلوایی آثار محسوسی در پیشگیری از سرطان ریه در افراد سیگاری داشته است؛ توصیه دانشمندان به این افراد و نزدیکان آنها این است که مقدار بیشتری از این میوه را مصرف کنند.
.
● خرید کدو حلوایی
کدو حلوایی را انتخاب کنید که نسبت به اندازه اش سنگین تر باشد و پوستی شفاف و صاف داشته باشد. رنگ درخشان کدو حلوایی نشان دهنده وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان است. شکل آنها مهم نیست چرا که یک کدو حلوایی خمیده(نامتقارن)لزوماً یک کدو حلوایی بد نیست. از خرید کدو حلوایی که بدنه آن آسیب دیده خودداری کنید چرا که ممکن است فاسد شود. از خرید کدو حلوایی لکه دار و دارای محل های نرم خودداری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.