خواص میوه و صیفی جات, سبزیجات, سلامت

برگ خردل تازه!

خواص خردل برای سلامتی..

 

خردل نوعی سبزی برگ دار است که مانند کلم بروکلی و کلم‌برگ به خانواده‌ی «کَلَمیان» تعلق دارد. خردل بومی نقاط معتدل اروپا بوده و یکی از اولین محصولات زراعی کشت‌شده در این مناطق است. هزاران سال است که گیاه خردل در شمال آفریقا، آسیا و اروپا کشت شده و در یونان و روم باستان نیز محبوبیت بسیاری داشته است.

 

حقایق تغذیه‌ای خردل

بخش‌های مختلف گیاه خردل خوراکی است و مواد مغذی بسیاری دارند.

دانه‌ی خردل سرشار از مواد معدنی‌ای مانند کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم است. همچنین دانه‌ی خردل محتوی ویتامین A و فولات است.

 

1. پیشگیری از سرطان

خواص ضدسرطانیِ دانه‌ی خردل موجب افزایش سطح گلوتاتیون می‌شود و بدون تأثیر بر سلول‌های عادی، به «آپوپتوز» کمک می‌کند. آپوپتوز مرگ برنامه‌ریزی‌شده‌ی سلول‌هاست که انجام‌نشدن آن می‌تواند موجب بروز سرطان شود.

 

2. درمان پسوریازیس

مطالعات نیز از تأثیر خردل در درمان التهابات و ضایعات ناشی از پسوریازیس حکایت دارند. براساس مطالعه‌ای دانه‌ی خردل با افزایش فعالیت آنزیم‌های مفیدی مانند سوپراکسید دیسموتاز، گلوتاتیون پراکسیداز و کاتالاز می‌تواند در محافظت بدن از این بیماری و درمان آن مؤثر باشد.

 

3. کمک به بهبود درماتیت تماسی

درماتیت تماسی نوعی التهاب پوست است. دانه‌ی خردل در درمان درماتیت تماسی مؤثر است. براساس پژوهش‌ها مصرف دانه‌ی خردل با کمک به ترمیم بافت‌ها و کاهش ورم گوش موجب بهبود علائم ناشی از درماتیت تماسی می‌شود.

 

4. کمک به سلامت قلب

روغن خردل یکی از بهترین روغن‌ها برای کمک به سلامت قلب است. مطالعات انجام‌شده برای ارزیابی اثرات آن روی بیماران مستعد حملات قلبی، نتایج مثبتی را در کاهش آریتمی قلب، هایپرتروفی بطنی و دردهای قفسه‌ی سینه نشان داد. به‌نظر می‌رسد اسیدهای چرب امگا ۳ در کنار سایر اجزای مفید موجود در روغن خردل، مسئول تأثیر آن بر سلامت قلب هستند.

 

5. درمان اختلالات تنفسی

دانه‌ی خردل به درمان سرماخوردگی و درمان مشکلات سینوس کمک می‌کند. دانه‌ی خردل خاصیت ضداحتقان فوق‌العاده‌ای دارد و موجب پاک‌سازی مخاط از مسیر عبور هوا می‌شود. در آیورودا (یک علم باستانی که در آن از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود) دانه‌ی خردل به‌عنوان یک غذا با طبع گرم شناخته می‌شود که در تنظیم وضعیت بدن مؤثر است.

 

6. تسکین دردها

 تسکین دردهای ناشی از فلج اندام‌ ها، روماتیسم و سایر دردهای عضلات از خواص خردل هستند.

 

ضمادهای تهیه‌شده از دانه‌ی خردل در درمان دردها و درمان اسپاسم (گرفتگی‌ عضلات) مؤثرند. ضماد خردل با خاصیت ضددرد خود موجب تسکین دردهای ناشی از فلج اندام‌ها، تسکین درد روماتیسم و سایر دردهای عضلات می‌شود. البته ضماد خردل خاصیت گرمازایی دارد و ممکن است استفاده‌ی مستقیم از آن موجب ایجاد تاول پوستی شود. بنابراین بهتر است بین ضماد و پوست یک تکه پارچه قرار بدهید.

 

7. دفع سموم

دانه‌ی خردل مانند داروهای استفراغ‌آور است و می‌تواند از بدن در برابر سموم محافظت کند. عصاره‌ی تهیه‌شده از دانه‌ی خردل در پاک‌سازی بدن از سموم مؤثر است. این ویژگی در زمان مسمومیت ناشی از مواد مخدر یا مصرف زیاد مشروبات الکلی اهمیت زیادی دارد.

 

8.خاصیت درمانی برای اعصاب

گیاه خردل خاصیت گرمازایی دارد و برای افراد مبتلا به آسیب‌های عصبی مفید است. خردل می‌تواند با برانگیختن تکانه‌های عصبی و تقویت اعصاب به روند درمان کمک کند.

 

9.کنترل دیابت

کمک به کنترل دیابت از خواص خردل است. برگ خردل درمانی مؤثر برای بیماران دیابتی است. خاصیت آنتی اکسیدانی گیاه خردل می‌تواند اثرات مولکول‌های آزاد اکسیژن را خنثی و از آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو در افراد دیابتی جلوگیری کند.

 

10.منبع ویتامین K

مانند سایر سبزیجات برگ سبز، خردل ژاپنی حاوی مقادیر بالای ویتامین K می باشد. ویتامین K به دلیل داشتن نقش در لخته شدن خون و سلامت استخوان ها مهم است؛

ویتامین k به تولید پروتئین های درگیر در لخته شدن کمک کرده و خطر خونریزی ناشی از بریدگی یا کبودی را محدود می کند.

علاوه بر این ویتامین K با کمک به مدیریت رسوب کلسیم در بدن، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

 

11.منبع خوب ویتامین C

خردل ژاپنی یک آنتی اکسیدان قدرتمند است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش تشکیل کلاژن و تقویت جذب آهن در بدن می شود.

 

نحوه‌ی انتخاب و نگهداری خردل

در زمان انتخاب برگ خردل باید به‌دنبال برگ‌های تمیز و بدون لکه‌های قهوه‌ای باشید. می‌توانید برگ‌ها را در یک کیسه‌ی پلاستیکی بگذارید و به‌مدت ۳ تا ۴ روز در یخچال نگهداری کنید. برای شست‌وشوی برگ خردل ابتدا آنها را با آب ولرم در ظرفی بریزید و کمی صبر کنید تا خاک و آلودگی‌ها ته‌نشین شود. سپس به آب‌کشیدن آن ادامه دهید تا آب حاصل کاملا شفاف باشد.

دانه‌ی گیاه خردل معمولا در قالب دانه‌ی خشک‌شده‌ی کامل، پودرشده، به‌شکل خمیر و به‌شکل روغن خردل وجود دارد. توصیه می‌شود برای جلوگیری از آلودگی‌های رادیواکتیو از دانه‌های خردلی استفاده کنید که به‌صورت ارگانیک پرورش داده شده‌اند. می‌توانید دانه‌ی کامل و پودرشده‌ی خردل را در جاهای خنک و تاریک و در ظرف‌های مقاوم نسبت به نفوذ هوا نگهداری کنید. می‌توانید پودر دانه‌ی خردل را به‌مدت ۶ ماه و دانه‌ی کامل آن را به‌مدت ۱ سال در این شرایط نگهداری کنید. همچنین می‌توانید روغن و خمیر خردل را تا ۶ ماه در یخچال نگهداری و مصرف کنید.

 

عوارض و مضرات خردل ژاپنی

آلرژی و حساسیت

زیاده روی در مصرف خردل ژاپنی در برخی افراد می تواند باعث آلرژی و حساسیت شود.

 

سنگ کلیه

خردل ژاپنی حاوی اگزالات است که در صورت مصرف مقدار زیاد ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه در برخی افراد شود.

 

تداخل دارویی

به دلیل دارا بودن ویتامین K زیاد، خردل ژاپنی ممکن است با دارو های رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل دارویی داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.