خرید انلاین میوه مشهد, کالری_میوه, میوه

میوه خشک بهتره یا تازه؟

میوه خشک تا تازه؟

میوه خشک بهتر است یا تازه؟

 اگر شما هم این سوال در ذهنتان وجود دارد پیشنهاد میکنم این مقاله را تا انتها بخوانید. میوه‌ها یکی از گروه‌های مهم غذایی در تغذیه‌ی انسان هستند؛ به‌گونه‌ای که توصیه می‌شود هر روز 3-4 واحد از آن‌ها را مصرف کنیم تا از هرگونه بیماری در امان بمانیم. هر واحد میوه حدود 60 کیلوکالری انرژی، مقدار مناسبی ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان را به ما هدیه می‌دهد.

 

تفاوت تغذیه‌ای میوه‌های تازه و میوه‌های خشك
خشک کردن میوه برخی آثار منفی را در مواد مغذی آنها به جای می‌گذارد که مهم‌ترین آن، کاهش و یا حذف برخی ویتامین‌ها (از جمله ویتامین C و اسید فولیک) است. با این وجود، تمام تغییرات در میوه‌های خشک فقط تخریبی نبوده و گاهی از اوقات، اثرات ویژه‌ای برای حالت خشک برخی میوه‌ها وجود دارد که در تازه‌ی آنها این اثرات کمتر است. به عنوان مثال، آلوی خشک اثر ملینی بیشتری نسبت به آلوی تازه دارد. مشابه همین اثر را در انجیر خشک و توت خشک نیز می‌توان مثال زد. برخی از میوه‌های خشک تا چهار برابر انواع تازه‌ی خودشان، آنتی‌اکسیدان‌ دارند. درواقع در میوه‌های خشک، به دلیل کاهش حجم میوه، مقدار این مواد مغذی در واحد حجم بیشتر می‌شود.
میوه‌های خشك به دلیل داشتن فیبر، آهن، سلنیوم و پتاسیم بالا انتخاب خوبی برای افراد دچار کمبود این مواد هستند. با این وجود، از آنجا كه فرآیند خشك كردن موجب از دست رفتن مقادیر قابل توجهی مواد مغذی دیگر (از قبیل ویتامین C و اسید فولیک) و افزایش درصد انرژی و قند در میوه‌ها می‌شود؛ لذا مصرف انواع میوه‌ی تازه، بیشتر توصیه می‌گردد.

مقایسه‌ی مقداری

هنگامی که میوه های تازه و میوه های خشک شده را با استفاده از میزان فنجانی مقایسه می کنید، نتیجه چیزی است که پیش از این به آن اشاره شد، زیرا در یک فنجان 30 تا 40 حبه انگور جای می گیرد، در شرایطی که تا 250 عدد کشمش می تواند در آن جای بگیرد.

آیا باید از مصرف میوه های خشک شده پرهیز کرد؟

یک رژیم غذایی سالم و متعادل باید میوه ها را شامل شود. میوه های تازه احتمالا از محتوای بالاتر برخی ویتامین ها، مانند ویتامین C، سود می برند، اما محتوای مواد معدنی و فیبر طی فرآیند خشک کردن حفظ می شوند، از این رو نیازی نیست از مصرف میوه های خشک شده اجتناب کنید. اما اگر قصد حفظ وزن یا کاهش وزن خود دارید باید به اندازه وعده های مصرفی و محتوای کالری میوه های خشک شده توجه داشته باشید.

 

خواص میوه خشک برای سلامتی

۱. سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

۲. از کم خونی پیشگیری می‌کند.

۳. تقویت سیستم ایمنی.

۴. کمک به کاهش وزن.

۵. کمک به گوارش.

 

مقایسه کالری میوه های خشک با میوه های تازه

سیب

اگر چه سیب تازه حاوی میزان زیادی قند طبیعی و ضروری است اما خشک شده آن حاوی قند بیشتری است که کاملا غیرضروری هستند.

 

زردآلو

معمولا برای حفظ رنگ نارنجی و نرم بودن زردآلو خشک شده، از دی اکسید گوگرد استفاده می کنند. در حقیقت زردآلو اگر به صورت طبیعی خشک شود، به رنگ قهوه ای در می آید و به هیچ وجه نمی تواند رنگ نارنجی و تازگی خود را حفظ کند.

 

آلبالو

طعم ترشی برخی از آلبالو خشک هایی که در بازار وجود دارند، کاملا غیرطبیعی هستند و علت اصلی آن اضافه کردن انواع مواد شیمیایی به آنها است. بنابراین پیش از خرید این ماده، حتما به بسته بندی آن بیشتر دقت کنید و مواد تشکیل دهنده آن را با دقت بخوانید تا بدانید چه چیزی را میل می کنید.

 

نارگیل

نارگیل حاوی چربی های اشباع شده سالم است که می تواند به خوبی به مدیریت کلسترول بد بدن، کمک کند. اما نارگیل خشک شده، سرشار از کالری است که باید در مصرف آن بیشتر احتیاط کنید.

انجیر

انجیر خشک می تواند یک میان وعده کاملا سالم و شگفت انگیزی باشد اما توجه داشته باشید که میوه های خشک شده به نسبت تازه آنها، کالری بسیار بالاتری دارند که باید در مصرف آنها بیشتر دقت کنید.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.