تقویت بدن, خواص میوه و صیفی جات, سلامت

دانه چیا و لاغری

دانه چیا چیست؟

چیا از خانوادهٔ نعناعیان و بومی کشور مکزیک است. ا قرارگرفتن دانه چیا در مایعات، حجم آن افزایش می‌یابد و ژلی غلیظ تولید می‌کند.

 

آیا دانه چیا به کاهش وزن کمک می‌کند؟

براساس برخی ادعاها، دانه چیا با کاهش اشتها می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این ادعاها بر این نظریه استوارند که دانه چیا با خاصیت سیرکنندگی و دارابودن مقدار زیادی فیبر می‌تواند فرد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد و به لاغری کمک کند.

در این راستا، مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت که تأثیر دانه چیا بر لاغری و کاهش خطر بیماری‌ها را بررسی کند. در این مطالعه، ۹۰ فرد چاق یا دارای اضافه وزن روزانه ۲۵ گرم دانه چیا خیسانده در آب را قبل از اولین و آخرین وعدهٔ روزشان مصرف کردند. متأسفانه این مطالعه هیچ تأثیری در کاهش تودهٔ بدنی، تغییر در میزان چربی یا کاهش خطر بیماری‌ها را نشان نداد.

 

روش مصرف دانه چیا 

دانه چیا تقریبا طعمی ندارد و می‌توان آن را به‌راحتی در انواع غذاها استفاده کرد. دانه چیا را می‌توان به‌راحتی با هر نوشیدنی مانند آب و آبمیوه‌ها ترکیب کرد. البته دانه چیا باید قبل از استفاده به‌خوبی خیسانده شود تا حجمش افزایش یابد.

دانه چیا را به‌صورت خشک مصرف نکنید؛ مخصوصاً اگر مشکل بلع دارید. زیرا دانه چیا می‌تواند چند برابرِ وزنش آب جذب کند. درنتیجه، ممکن است دانه‌های خشک با جذب آب در مری باعث انسداد شوند.

دانه چیا را می‌توان در اسموتی ها، سالادها، سس‌های سالاد، ماست، سوپ، کیک، نان‌های خانگی، به‌جای تخم مرغ در برخی شیرینی‌ها و در پودینگ (نوعی دسر) استفاده کرد.

هنگام مصرف دانه چیا به خاطر داشته باشید که هرچه مقدار بیشتری از آن را استفاده کنید و مدت بیشتری خیسانده شود، دارای ژل غلیظ‌تری می‌شود. اما اگر از طرفداران بافت دانه چیا نیستید، می‌توانید آن را در سایر مواد اولیه ترکیب و مصرف کنید.

دیگر فواید دانه های چیا:

۱- افزایش انرژی مواد مغذی موجود در دانه های چیا مثل ویتامین B، تیامین و نیاسین موجب تبدیل غذاهای موجود در بدن به انرژی می شود. این افزایش انرژی باعث بهبود خلق و خو، افزایش فعالیت روزمره و نشاط شما می شود.

۲- بهبود عملکرد اعصاب منیزیم و مس موجود در دانه های چیا، غذای خوبی برای سیستم عصبی شما هستند. این مواد باعث سلامت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی می شوند.

۳- درمان یبوست همانطور که پیشتر اشاره کردیم، فیبر بالای موجود در دانه چیا باعث بهبود حرکات روده و در نتیجه درمان یبوست می شوند.

۴- درمان سلیاک سلیاک نوعی بیماری حساسیت به گلوتن است. از آنجا که دانه های چیا فاقد گلوتن هستند، گزینه ی خوبی برای بهبود و درمان گلوتن محسوب می شوند.

۵- درمان بی خوابی سروتونین و ملاتونین از جمله هورمون های شادی بخش در بدن انسان هستند. مصرف دانه های چیا با افزایش ترشح این هورمون ها به درمان بی خوابی کمک می کند.

۶- کاهش خطر ابتلا به سرطان اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا خطر ابتلا به تومور و انواع سرطان را کاهش می دهد.

 

آیا مصرف دانه چیا عوارض دارد؟

زیاده روی در مصرف هرچیز، مضرات زیادی دارد. افراط در مصرف دانه های چیا نیز موجب اسهال و مشکلات گوارشی شده و خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

 

روزانه چقدر دانه چیا مصرف کنیم؟

شما می توانید دانه های چیا را به صورت روزانه مصرف کنید. به این ترتیب که قبل از نهار و شام ۲۰ گرم از آن را در آب خیس کرده و نوش جان کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.