سبزیجات, صیفی جات

کاهو چینی چیست؟

خواص کاهو چینی

کاهو چینی یا کلم چینی که در زبان محلی به کلم ناپا نیز گفته می‌شود یکی از معروفترین گونه‌های کاهو یا کلم در دنیا است.

خواص کاهو

کاهو، حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین های فراوانی است، به همین جهت یکی از محبوب ترین سبزیجات به شمار می آید. این سبزی اغلب در سالاد ها و انواع غذا ها مانند ساندویچ، سوپ و غیره استفاده میشود، همچنین میتوان آن را پخت. کاهو به راحتی کشت میشود و برای رشد به دمای پایینی نیاز دارد.

یک منبع غنی از ویتامین های K و A است. اگر چه کاهو شبیه به کلم به نظر می رسد اما یک تفاوت بین آن دو میزان آب است.( کلم آب کمتری دارد و همچنین سخت تر از کاهو است. کاهو ترد می باشد).

 

ارزش غذایی کاهو:

یک فنجان کاهو (۳۶ گرم) حاوی فقط ۵ کالری و ۱۰ گرم سدیم است. کلسترول و یا هرگونه چربی ندارد.

 

خواص و مزایای کاهو چیست؟

هر چه کاهو تیره تر باشد، حاوی مواد مغذی بیشتری است.

 

۱٫ کاهو برای مبارزه با التهاب:

برخی از پروتئین های موجود در کاهو مانند لیپوکسیژناز کمک میکنند تا التهاب کنترل شوند. در یک مطالعه ایرانی ثابت شده است که کاهو در طب سنتی برای کاهش التهاب و درد در استخوان مورد استفاده قرار می گیرد. شما میتوانید معمولا دو فنجان از آب کاهو را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

سایر سبزیجاتی که حاوی ویتامین K هستند، عبارتند از:

کلم، کلم بروکلی و اسفناج.

 

۲٫ کاهو برای کمک به کاهش وزن:

کاهو میتواند یک غذای اصلی برای کاهش وزن باشد. زیرا یک عدد کاهو فقط ۵ کالری دارد. علاوه بر این کاهو کمک میکند تا ریز مغذی هایی که به سختی در رژیم های غذایی کم کالری یافت می شوند، به دست آید. همچنین حاوی ۹۵% آب و ۱ گرم فیبر است. فیبر باعث می شود ک ه احساس پر و سیر بودن کنید و جلوی اشتهای شما را می گیرد. اضافه کردن یک برگ از کاهوی رومی به ناهار، می تواند یک ایده ی بسیار عالی باشد.

 

۳٫ کاهو برای بهبود سلامت مغز:

از جمله بیماری هایی که به واسطه کاهش سلامت مغز به وجود می آید، آلزایمر و افسردگی است. مطالعات زیادی در موردخواص کاهو صورت گرفته است که نشان می دهد، مصرف آب کاهو به افزایش روابط میان رشته های عصبی در مغز کمک کند. این کار باعث خواهد شد که میزان احتمال بروز آلزایمر به شدت کاهش پیدا کند. علاوه بر این، کاهو نیترات کافی در خود دارد که باعث کاهش احتمال بروز بیماری های ناشی از افزایش سن می گردد.

 

۴٫ کاهو برای بهبود سلامت قلب:

کاهو منبع غنی از ویتامین B است. این ویتامین نقش مهمی در سلامتی قلب و عروق دارد. خوردن مقدار کافی از ویتامین B باعث می گردد احتمال بروز لخته های درون عروق به شدت کاهش پیدا کند. کاهش لختگی در رگ ها سلامتی بیشتر برای قلب به ارمغان می آورد. علاوه بر ویتامین B، ویتامین های A و C نیز در کاهو وجود دارند که به نوبه خود، کمک بسیاری در کاهش بروز آسیب های قلبی و عروقی در بدن دارند.

مصرف دو قاشق غذاخوری کاهو در رژیم غذایی روزانه، قلب شما را سالم نگاه می دارد. همچنین حاوی پتاسیم است که برای کاهش فشارخون شما نیز مفید باشد. پتاسیم ترکیبی است که به عنوان متعادل کننده فشارخون در افراد پرفشار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

۵٫ کاهو برای کمک به مبارزه با سرطان:

در مناطقی از دنیا مانند ژاپن که مصرف کاهو به طور متداول و معمول در آن وجود دارد، احتمال بروز سرطان معده بسیار کم است. علاوه بر این مشاهدات، برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف کاهو از بروز انواع سرطان ها مانند سرطان دهان، مری و گلو پیشگیری می کند.

مطالعات بیشتر در مورد سرطان نشان داده است که کاهو، باعث کاهش بروز سرطان ریه در افراد سیگاری می شود و برای آنها اثر محافظتی دارد.

 

۶٫ کاهو برای کاهش خطر ابتلا به دیابت:

مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه کاهو می تواند خطر بروز دیابت را در افراد کاهش دهد. همچنین خوردن کاهو برای افراد دیابتی توصیه شده است.

یکی از خواص کاهو، کنترل قند خود است که از افزایش آن جلوگیری می کند. آب کاهو دارای ۵ کالری انرژی و ۲ گرم کربوهیدرات است. می توانید از این سبزی به عنوان عاملی برای کاهش قند خون بدون نگرانی از افزایش وزن و چاقی استفاده کنید.

 

۷٫بهبود سلامت چشم با کاهو :

کاهو حاوی لوتئین، یک آنتی اکسیدان فوق العاده است که سلامت بینایی چشم را افزایش می دهد. همچنین برای جلوگیری از بیماری ماکولار که با افزایش سن اتفاق می افتد، بسیار موثر می باشد. یک مطالعه نشان داده است، زنانی که کاهو را در رژیم غذایی خود دارند، ۲۳ درصد کمتر احتمال ابتلا به آب مروارید در آنها وجود دارد.

کاهو همچنین یک جایگزین خوب و مناسب برای اسفناج است که برای چشم مفید می باشد.

۸٫ بهبود هضم و سلامت گوارش با مصرف کاهو:

فیبر موجود در کاهو، هضم را آسان می کند و سایر بیماری های گوارشی مانند یبوست و نفخ را درمان می کند. همچنیین می تواند درد معده را کاهش دهد و می تواند سلامت روده را افزایش دهد.

 

۹٫ کاهو برای کمک به درمان بی خوابی:

ماده ای در کاهو وجود دارد که سیستم عصبی را آرام میکند. میتوانید با خیال راحت قبل از خواب سالاد مصرف کنید که در روند بی خوابی شما بسیار تاثیر گذار است.

کاهو همچنین حاوی مواد دیگری به نام لاکتوسین است که موجب خواب و آرامش میشود. این سبزی حتی در دوران قرون وسطی برای تسکین بی خوابی مورد استفاده قرار میگرفته است.

 

۱۰٫ کاهو برای بهبود سلامت استخوان:

ویتامین های A، K و C در تولید کلاژن بسیار مهم هستند ( اولین مرحله در تشکیل استخوان ) و کاهو در هر سه آنها غنی است. ویتامین K به ایجاد غضروف و بافت هم بند کمک میکند. ویتامین A به ایجاد سلول های جدید استخوانی کمک میکند.

و کمبود آن منجر به پوکی استخوان و افزایش خطر شکستگی میشود. ویتامین C نیز با عوامل پیری استخوان جلوگیری می کند.

کمبود ویتامین K نیز میتواند منجر به کاهش توده استخوانی و افزایش خطر شکستگی شود و با توجه به بنیاد بین المللی توده استخوان، ویتامین K ماده معدنی بسیار مهم برای استخوان است.

 

موارد استفاده از کاهو:

کاهو را می توان به روش های مختلفی مصرف کرد. به صورت خام یا تازه در برگرها و سالادها استفاده می شود. کاهو را میتوان در مخلوط با نخود فرنگی، لوبیا سبز و همچنین غذاهای دریایی مانند میگو استفاده کرد.

 

اثرات جانبی و آلرژی به کاهو:

محصولات زراعی گاهی با آفت کش ها اسپری می شود و از این رو توصیه می شود که حتما قبل از مصرف، به درستی شستشو داده شوند.

مصرف کاهو ممکن است در برخی از افراد منجر به واکنش های آلرژیک شوند، بنابراین بهتر است که قبل از مصرف بررسی کنید که آیا حساسیت دارید یا خیر. کاهو از نظر سلامتی برای همه مفید است،

_بثورات پوستی

_خارش

_درد شکم

_رفلکس اسید

_سو هاضمه

_احساس سوزش

_تهوع یا استفراغ

_اسهال

اما برای اکثریت مردم، کاهو سالم است و می تواند بعنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل مصرف شود.

چگونگی انتخاب کاهوی مناسب:

همیشه سرهای کاهو را بیش از برگ هایش ترجح دهید، چرا که تازه تر و مقوی تر است. مطمئن شوید که برگ ها سالم و به رنگ سبز هستند. از خرید کاهوهایی که دارای برگ های ناسالم، لکه دار، قهوه ای یا سوراخ دار هستند، اجتناب کنید.

 

طریقه نگهداری مناسب از کاهو:

یکی از مواردی که سبب پژمردگی زودهنگام کاهو در یخچال می شود، رطوبت است. پس بهتر است پیش از بسته بندی کاهو و نگهداری آن در یخچال از خشک شدن کامل برگ های آن اطمینان پیدا کنید. برای این کار، بدون آنکه مجبور باشید مدت زیادی کاهو را در فضای بیرون از یخچال نگه دارید، می توانید چند ساعت آن را در کیسه های پلاستیکی معروف به زیپ کیپ در یخچال نگهداری کنید، بدون آنکه در آن را بسته باشید.

شیوه بهتر این است که پس از شستن کاهو و بعد از اینکه آب آن ها گرفته شد، کاهو را در یک دستمال حوله ای خشک بپیچید.

بعد آن را در کیسه پلاستیکی بگذارید. با این شیوه طراوت و تردی کاهو برای مدت زمان بیشتری حفظ خواهد شد.

راه دیگر، این است که تا پیش از فرارسیدن زمان مصرف کاهو، از شستن آن اجتناب کنید. اما بازهم بهتر است کاهو را در کیسه پلاستیکی معمولی که خریداری کرده اید، در یخچال نگذارید. بلکه بعد از پیچیدن آن در دستمال حوله ای، آن را در کیسه های زیپ کیپ بگذارید و در آن را کاملا ببندید. با این شیوه می توانید چهار تا پنج روز، کاهوی شسته نشده را در یخچال نگهداری کنید.

در این مقاله کالری میوه و سبزیجات رو بخونید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.