خواص میوه و صیفی جات, سبزیجات, سلامت

فواید و مضرات چغندر

چغندرقرمز

خواص چغندر

چغندر یکی از سالم ترین سبزیجات است.

خواص چغندر

چغندر به خانواده اسفناج ها تعلق دارد، که تاریخ آن به دوران باستان باز می گردد و یکی از بخش های اصلی ریشه این گیاه است. اولین نشانه های کشت آن، در منطقه خاورمیانه اتفاق افتاده است و علاوه بر داشتن مواد غذایی مختلف، یک منبع خوبی از ساکاروز است و از این رو، جایگزین مناسبی برای نیشکر گرمسیری است. چغندر گیاهی است که خاصیت دارویی دارد و حتی به عنوان رنگ مواد غذایی نیز کاربرد دارد.

 

-ارزش غذایی چغندر:

چغندر حاوی مقدار زیادی قند است که در تمام سبزیجات یافت می شود اما کالری بسیار کم و مقادیر ناچیزی کلسترول دارد. با افزودن چغندر به رژیم غذایی روزانه خود می توانید از مزایای بسیاری برخوردار شوید و بدنی سالم داشته باشید زیرا غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات ارگانیک، مانند کاروتنوئید، گلیسین،بتائین، فیبر رژیمی و ویتامین C است. علاوه بر این، حاوی مقدار زیادی مواد معدنی ضروری مانند ،منیزیم، آهن، مس و فسفر است، که به تنظیم فرآیندهای مختلف بدن کمک می کند، که عبارتند از:

 

خواص و فواید چغندر

1.کمک به کاهش فشار خون:

چغندر حاوی نیترات طبیعی است، که در بدن انسان تبدیل به اکسید نیتریک می شود و به بدن کمک می کند تا رگ های خونی استراحت کنند و جریان خون را بهبود بخشند، که در این شرایط فشار خون کاهش می یابد. این اتفاق ،چندین ساعت بعد از مصرف چغندر فورا اتفاق می افتد.

 

2. چغندر برای افزایش استقامت بدن:

همانطور که گفته شد، نیترات موجود در چغندر ، در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود. این اسید نیتریک کمک می کند تا مقدار اکسیژن مصرف شده در طی تمرینات کاهش پیدا کرده و همچنین تحمل را افزایش می دهد.

.

3. چغندر برای کمک به بهبود و بهترین شکل عملکرد قلب:

با مصرف چغندر شرایطی مانند آترواسکلوروز، حملات قلبی و سکته مغزی به میزان چشم گیری کاهش می یابد.

 

4. چغندر برای کمک به کاهش نواقص زایمان:

چغندر یک منبع غنی از فولات های ویتامین B است و به شکل گیری ستون فقرات کودک کمک میکند. بنابر این چغندر میتواند در رژیم غذایی زنان باردار گنجانده شود.

 

5. چغندر برای کمک به پیشگیری از سرطان:

چغندر حاوی رنگدانه بتاسیانین است که میتواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند. چغندر همچنین برای جلوگیری از سرطان های کولن، ریه و پوست موثر است.

آب چغندر به کاهش یا جهش سلول های ناشی از این ترکیبات کمک میکند.

 

6. چفندر برای کمک به پیشگیری از زوال عقلی:

جریان خون به قسمت های از مغز با افزایش سن، کاهش می یابد و این امر منجر به از دست دادن شناختی و ایجاد زوال عقلی میشود. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آب چغندر به بهبود جریان اکسیژن در مغز کمک میکندو باعث کند شدن زوال غقلی میشود.

غلظت بالای نیترات در آب چغندر به این روند کمک میکند.

 

7. چغندر برای کمک به جلوگیری از مشکلات تنفسی:

ویتامین C که در جغندر یافت میشود، یک ضد اکسید کننده قوی است و برای سیستم ایمنی بدن مفید می باشد و همچنین بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت میکند، و دارای بیتاکاراتن طبیعی است که به جلوگیری از سرطان ریه که یکی از مشکلات تنفسی می باشد، کمک میکند.

 

*نحوه انتخاب و نگهداری چغندر:

مطمئنا می توانید یک بسته چغندر تازه را از بازار تهیه کنید. فقط چغندری را انتخاب کنید که کوچک و سفت و رنگ خرمایی مایل به قرمز باشد.

همچنین باید برگ های روشنی داشته باشند. اگر یک چغندر بزرگ است و دارای ریشه ای مویی شکل است، آن را کنار بگذارید. مویی بودن ریشه نشانه زبری و سن گیاه است. قطر آن باید یک و نیم تا دو سانتی متر باشد.

اگر بزرگتر باشد نشان دهنده این است که چغندر کمی تلخ مزه و سفت است و اگر اندازه مناسبی داشته باشد، نشان دهنده طعم و مزه شیرین و ملایم آن است.

 

نوشیدنی چغندر برای کبد

سیب ، هویج ، چغندر از هر کدام یک عدد متوسط نیاز می باشد که بهتر است آن ها را در اندازه های کوچک تری خرد کنید تا در مخلوط کن به خوبی میکس شوند و همچنین میباست 1 لیوان نیز آب به این مخلوط اضافه کنیم سپس آن را می توانید میل کنید.

 

تذکر

* زياده روی در مصرف آن برای معده مضر است و همچنين موجب دل پيچه مي گردد. براي اجتناب از اين مساله چغندر را همراه عدس بپزيد.

* برای پختن چغندر از ظروف آلومينيومی استفاده نکنيد.

 

مضرات چغندر

1- افراد مبتلا به سوء هاضمه باید از افراط در خوردن چغندر خودداری کنند.

2- اشخاصی که به قند خون مبتلا می باشند مجاز به مصرف چغندر نمی باشند.

3- خوردن برگ چغندر ممکن است که در بعضی افراد موجب استفراغ، دل پیچه و در برخی کودکان باعث حساسیت شود.

4- اشخاص مبتلا به فشار خون و ناراحتی های معده باید در مصرف چغندر احتیاط کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.